praktische zaken op Mars en Aarde
Reizen betekent veel praktische zaken regelen. Niet alleen hier in Washington voor een conventie, maar ook voor de F-MARS bemanning die volgend jaar 4 maanden op Devon Island (1350 kilometer van de Noordpool) zullen verblijven vanaf eind april/begin mei.
Om te beginnen met de praktische zaken rond de conventie zelf. Voor het derde achtereenvolgende jaar hebben de Europese leden in de Steering Committee gevraagd om de conventie twee weken later te houden. Dat zou de kosten van het reizen naar de VS ongeveer halveren. Ook de mensen uit Australiƫ zouden dat zeer waarderen. Het is niet zeker wanneer en waar de volgende conventie zal zijn (Los Angeles samen met de Planetary Society in september) of in Boulder en dan in het weekeinde na 15 augustus. Beide locaties hebben hun voordelen. Hotels zijn zeker goedkoper in Boulder en alles is dichter bij elkaar. Maar in Los Angeles kun je natuurlijk fijn rondkijken.
Hier in Washington was het lastig om een betaalbaar hotel te krijgen dicht bij de zaken in de stad. Aan de andere kant is er hier een uitstekend metrosysteem, dus dicht bij een metro station kan ook een goede manier zijn om snel bij de monumenten en musea te zijn. Zelf zit ik in een zeer betaalbaar hotel 2 metrohaltes van de Mall, waar alle musea zijn en de obelisk, het Capitool en het Lincoln Memorial ook zijn. Het hotel (best western capitol skyline) is ongeveer 2 kilometer verwijderd van de Mall. Het is niet echt geweldig, maar het gaat en de metrohalte Navy Yard bleek maar 5 minuten lopen (500 meter hoogstens). En de metro is redelijk geprijsd (1,35 dollar per ritje voor deze korte afstand). Overigens is er wel een hotel dat als je het op tijd boekt nog redelijk (naar Washington begrippen dan) geprijsd kan zijn: het Holiday Inn Capitol. Dat zit in een straat parallel aan de Mall, ter hoogte van het Air en Space Museum. Bovendien, zo zouden mijn dochters zeggen, heeft het een Starbucks cafe. Mocht ik ooit terug komen in Washington dan zal ik zeker proberen daar een kamer te vinden.
En dan de praktische zaken rond de F-MARS missie van volgend jaar. Een van de problemen die we moeten oplossen is het smelten (en aanvoeren) van sneeuw om water te hebben voor de bemanning. Normaal wordt F-MARS bewoond tijdens juli, wanneer Lowell canal al ontdooid is en er alleen water gesjouwd moet worden. Daar we nu al in mei beginnen, zal het riviertje nog bevroren zijn en dat probleem moet echt opgelost worden voor we een bemanning kunnen sturen. Het engineering team bekijkt op dit moment verschillende manieren om de watervoorziening zo energiezuinig mogelijk op te zetten. Mocht iemand een idee hebben (of zelfs ervaring ermee) laat het ons dan weten op info@marssociety.nl.
Om de F-MARS hab operationeel te hebben op het moment dat de bemanning arriveert zal er een aantal mensen van het engineering team in april al naar de hab gaan om _ waarschijnlijk_ de trap te vervangen door het type trap dat we voor de EuroMARS gepland hebben en de elektriciteit na te kijken. Naast dus het installeren van een systeem om sneeuw in water om te zetten. Waarschijnlijk met behulp van de restwarmte van de generator en misschien ook een zonnepanelen systeem.
Inmiddels wordt er gevraagd om vrijwilligers om in de bemanning van 6 ‘marsonauten’ en 1 bemanningslid puur voor de technische zaken. Die laatste zal wel deel van de bemanning zijn, maar nooit in Sim buiten zijn. IJsberen-wacht en waterslepen zijn de taken van dit bemanningslid. De rest van de bemanning zal 4 maanden absoluut in sim leven. Het zal onze meest stringente bemanning tot nog toe worden. Zo dicht mogelijk bij een echte missie naar Mars.
Ik kan bijna niet wachten tot het mei 2007 is.
Om te beginnen met de praktische zaken rond de conventie zelf. Voor het derde achtereenvolgende jaar hebben de Europese leden in de Steering Committee gevraagd om de conventie twee weken later te houden. Dat zou de kosten van het reizen naar de VS ongeveer halveren. Ook de mensen uit Australiƫ zouden dat zeer waarderen. Het is niet zeker wanneer en waar de volgende conventie zal zijn (Los Angeles samen met de Planetary Society in september) of in Boulder en dan in het weekeinde na 15 augustus. Beide locaties hebben hun voordelen. Hotels zijn zeker goedkoper in Boulder en alles is dichter bij elkaar. Maar in Los Angeles kun je natuurlijk fijn rondkijken.
Hier in Washington was het lastig om een betaalbaar hotel te krijgen dicht bij de zaken in de stad. Aan de andere kant is er hier een uitstekend metrosysteem, dus dicht bij een metro station kan ook een goede manier zijn om snel bij de monumenten en musea te zijn. Zelf zit ik in een zeer betaalbaar hotel 2 metrohaltes van de Mall, waar alle musea zijn en de obelisk, het Capitool en het Lincoln Memorial ook zijn. Het hotel (best western capitol skyline) is ongeveer 2 kilometer verwijderd van de Mall. Het is niet echt geweldig, maar het gaat en de metrohalte Navy Yard bleek maar 5 minuten lopen (500 meter hoogstens). En de metro is redelijk geprijsd (1,35 dollar per ritje voor deze korte afstand). Overigens is er wel een hotel dat als je het op tijd boekt nog redelijk (naar Washington begrippen dan) geprijsd kan zijn: het Holiday Inn Capitol. Dat zit in een straat parallel aan de Mall, ter hoogte van het Air en Space Museum. Bovendien, zo zouden mijn dochters zeggen, heeft het een Starbucks cafe. Mocht ik ooit terug komen in Washington dan zal ik zeker proberen daar een kamer te vinden.
En dan de praktische zaken rond de F-MARS missie van volgend jaar. Een van de problemen die we moeten oplossen is het smelten (en aanvoeren) van sneeuw om water te hebben voor de bemanning. Normaal wordt F-MARS bewoond tijdens juli, wanneer Lowell canal al ontdooid is en er alleen water gesjouwd moet worden. Daar we nu al in mei beginnen, zal het riviertje nog bevroren zijn en dat probleem moet echt opgelost worden voor we een bemanning kunnen sturen. Het engineering team bekijkt op dit moment verschillende manieren om de watervoorziening zo energiezuinig mogelijk op te zetten. Mocht iemand een idee hebben (of zelfs ervaring ermee) laat het ons dan weten op info@marssociety.nl.
Om de F-MARS hab operationeel te hebben op het moment dat de bemanning arriveert zal er een aantal mensen van het engineering team in april al naar de hab gaan om _ waarschijnlijk_ de trap te vervangen door het type trap dat we voor de EuroMARS gepland hebben en de elektriciteit na te kijken. Naast dus het installeren van een systeem om sneeuw in water om te zetten. Waarschijnlijk met behulp van de restwarmte van de generator en misschien ook een zonnepanelen systeem.
Inmiddels wordt er gevraagd om vrijwilligers om in de bemanning van 6 ‘marsonauten’ en 1 bemanningslid puur voor de technische zaken. Die laatste zal wel deel van de bemanning zijn, maar nooit in Sim buiten zijn. IJsberen-wacht en waterslepen zijn de taken van dit bemanningslid. De rest van de bemanning zal 4 maanden absoluut in sim leven. Het zal onze meest stringente bemanning tot nog toe worden. Zo dicht mogelijk bij een echte missie naar Mars.
Ik kan bijna niet wachten tot het mei 2007 is.
Reacties