the Hill en de toekomst voor Mars

Vandaag begon de conferentie dan echt. Met als opening act _ zijn eigen woorden_ Mike Griffin, de administrator (= hoogste baas) van de NASA. Waarna Elon Musk (Ebay en hier als directeur van Space X) ons liet zien hoeveel een klein bedrijf in 4 jaar kan bereiken in de ruimtevaart. Daarna Brian Chase, lid van de directie van de NASA belast met de politiek grootste impact: de financiƫle kant.
Alledrie hadden gemeen, dat zij van mening waren dat wij een ‘spacefaring civilisation’ moeten worden. Dat daar onze toekomst ligt. En dat Mars daarbij een belangrijke toets zal zijn. Mike Griffin besprak ook de Hubble telescoop en hoe de volgende spaceshuttle vlucht zal moeten uitwijzen of het probleem met het vallende isolatiemateriaal is verholpen. Als dat zo is, dan staat de weg open om de Hubble te laten repareren en upgraden. De kans is groot dat dit zo is, en met alles wat de Hubble ons gebracht heeft, werd dit goede nieuws enthousiast ontvangen door het publiek van 300 mensen in de zaal.
Elon Musk liet een absoluut verbazende groei en toewijding zien om de ruimte commercieel te bereiken. Zijn boodschap was duidelijk: de ruimte is niet alleen voor regeringen. Kleine, goed georganiseerde bedrijven kunnen de ruimte ook betreden. Kunnen hun plek vinden in de markt. Elon meende dat Mars uiteindelijk gekoloniseerd zal worden zodra de prijs voor een enkeltje Mars gezakt is tot 2 of 3 miljoen dollar per persoon. Het zette mij aan het denken of ik zelf een dergelijk bedrag bij elkaar zou kunnen krijgen.
Brian Chase gaf ons een kijkje in de politieke keuken van de budgetten en de toekenning daarvan. Verder gaf hij ons een aantal tips voor onze tocht naar het congress en de senaat van de middag.

Tot mijn verrukking bleek ik samen met Gus Fredrick, een goede vriend van mij en de webster van MDRS te zijn ingedeeld met mijn dochter om congresleden van Oregon (zijn staat) te bezoeken. En samen met Kevin Sloan die Washington goed kent. Dat laatste hield in dat we een deel van onze tocht door het doolhof van ondergrondse gangen konden doen in plaats van door de brandende hitte op straat. Vandaag was het heetste weer totnogtoe (‘mijn excuses dat ik zo op uw tapijt drup, senator’).
Onze boodschap was duidelijk: zorg dat de infrastructuur die wordt opgezet naar Mars kan (zware raketten moeten flinke capsules naar Mars kunnen schieten), dan kun je daarmee ook naar de Maan. Trap niet in de valkuil om de hele zaak 10 % goedkoper te willen doen, zodat je wel de Maan, maar niet met dezelfde raketten etc. Mars kunt bezoeken.
De zowat 85 mensen die met mij naar de staf van congress-leden en senatoren trok, ontmoette in de meeste gevallen een luisterend oor. Laten we hopen dat dit ook resulteert in geld voor NASA op de plekken waar dat nodig is / blijft.
En hoe vond ik het nu zelf om in deze gebouwen te lopen? Heel raar en ook heel gewoon. Het zijn gewoon bedrijfsgebouwen. Wel met heel veel Amerikaanse vlaggen in alle gangen, met een wirwar van catacomben (een goedkope manier om terroristen te verwarren?) en een ouderwetse indeling van de piepkleine werkkamers en voorkamers en conferentiekamers van de stafleden en hun bazen.

Het feit dat ik uit Europa kwam, werd met interesse ontvangen. Naar de plannen van de ESA en de EU werd met nog meer interesse geluisterd.
Mijn boodschap? Als de VS niet naar Mars gaat, is er een grote kans dat over 30 jaar Europeanen naar Aarde staan te zwaaien.
Ze kunnen ook gaan of accepteren dat ze dan slechts terug kunnen zwaaien.

Reacties

Populaire posts