hoe zit de Amerikaanse volksvertegenwoordiging in elkaar?

Zoals ik gisteren al schreef, zie ik er echt naar uit om als Nederlander met het Amerikaanse Congress en de Senaat in aanraking te komen. Zelfs al betekent dat in dit jaargetijde met hjet zomerreces niet meer dan spreken met hun staf. Mijn Amerikaanse Mars Society collega’s hebben mij verzekerd dat deze stafleden degene zijn, die hun vinger aan de pols houden voor hun congreslid of senator. Deze stafleden hebben meestal ook meer tijd om zich met specifieke onderwerpen bezig te houden en zich er echt in te verdiepen.

Ik kreeg ter voorbereiding van ons bezoek op donderdag middag de volgende informatie over hoe de Amerikaanse volksvertegenwoordiging in elkaar steekt. Ik vond het zelf erg handig en geef jullie daarom de info door.

De Amerikaanse volksvertegenwoordiging vindt plaats in het US Congress, dat bestaat uit the House and the Senate. Dit kun je vergelijken met het House of Commons en het House of Lords in Engeland. Iedere staat, hoe klein ook, wordt vertegenwoordigd door twee senatoren.
Hoewel iedere staat wordt vertegenwoordigd door minstens één lid van het US House of Representatives, hebben staten met een grotere bevolkingsomvang meer vertegenwoordigers.
Zo heeft Californië 52 vertegenwoordigers en Alaska maar 1 vertegenwoordiger in the House. Beide staten hebben wel ieder twee senatoren.
Het verdere verschil is, dat Senatoren de hele staat vertegenwoordigen en Representatives slechts hun district in die Staat.

Bij ons bezoek aan deze mensen moeten we er verder aan denken dat niet iedere staat even geïnteresseerd is in Ruimtevaart, omdat niet iedere staat evenveel ruimtevaart bedrijven heeft. Op zich houdt het Congress zich bezig met Nationale onderwerpen, maar daarbij houden de Representatives en de Senatoren wel degelijk rekening met wat voor invloed het beleid zal hebben op hun staat of district.

Jullie begrijpen dat ieder team van 2-3 mensen, dat meedoet aan deze ‘Mars Blitz’, geleid zal worden door een Amerikaans burger. Zo gaat dat nu eenmaal en dat is ook logisch.
Ik als Europeaan (en hopelijk ook mijn dochters) zal nadruk leggen op AURORA, het Europese ruimtevaartprogramma met als einddoel een bemande missie naar Mars.
We zullen natuurlijk benadrukken dat ruimtevaart inspireert. En dat NASA ook Europa inspireert en de VS siert.
Verder zullen we er geen doekjes om winden dat het prettig zou zijn als we werkelijk zouden samenwerken in de ruimtevaart. Dus niet slechts een bijrol voor Europa, zoals helaas te veel gebeurt in het ISS, maar een waarachtig gelijkwaardige gezamenlijke missie.

Onder de Congress stafleden die we gaan ontmoeten zullen mensen zijn die echt helemaal niks van ruimtevaart weten. Een leuke uitdaging!
Bovendien ben ik benieuwd hoeveel van hen geen idee zullen hebben waar Nederland ligt.
;-)

Reacties

Populaire posts